خودداری از استفاده آنتی بیوتیک

Coronaviruses (CoV) خانواده زیادی از ویروس ها هستند که از بیماری سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم شدید تنفسی حاد شدید (SARS-CoV) باعث بیماری می شوند . coronavirus رمان (nCoV) نوعی جدید است که قبلاً در انسان مشخص نشده است.

کروناویروس‌ ها زئونوتیک هستند ، به این معنی که بین حیوانات و مردم منتقل می شوند. تحقیقات دقیق نشان می‌دهد که SARS-CoV از گربه زباد به انسان و MERS-CoV از شترهای تک کوهان به انسان منتقل شده است. چند کروناویروس در حیوانات شناخته که هنوز انسان را آلوده نکرده است. 

علائم شایع عفونت ویروس کرونا شامل: تب ، سرفه ، علائم تنفسی ، تنگی نفس و مشکلات تنفسی است. در موارد شدیدتر ، عفونت می تواند باعث ذات الریه ، سندرم حاد شدید تنفسی ، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

توصیه های استاندارد برای جلوگیری از شیوع عفونت شامل شستن منظم دست ، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه ، پختن کامل گوشت و تخم مرغ است. از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه دارد ، خودداری کنید.

اقدامات حفاظتی اساسی در برابر کرونا ویروس جدید coronavirus

 COVID-19 در کشور چین و برخی کشورهای دیگر از جمله کشور عزیزمان ایران در حال شیوع است. بیشتر افرادی که به این ویروس آلوده می شوند ، دچار بیماری خفیف می شوند و بهبود می یابند، اما نشانگان این بیماری برای بعضی شدیدتر است؛ پس با انجام موارد زیر از سلامتی خود مراقبت کرده و از دیگران محافظت کنید:

مرتباً دستان خود را بشویید

مرتباً دستان خود را با آب و صابون بشویید به مدت حداقل ۲۰ ثانیه خوب بشویید و در هنگام شستشو لابه لای انگشتان و نوک آن ها و ناخن ها را بشویید و در زمانی که آب و صابون در دسترس نیست با دستمال حاوی الکل آنها تمیز  و ضد عفونی کنید.

شستن دستان با آب و صابون و استفاده از محلول الکلی (حداقل میزان الکل باید ۷۰% باشد) باعث از بین رفتن ویروس‌هایی می شود که ممکن است روی دستان شما باشد.

حفظ فاصله در مکان های عمومی

از دست دادن و بغل کردن دوستان و نزدیکان بپرهیزید،حداقل یک متر فاصله بین خود و اشخاصی که سرفه یا عطسه می کنند را حفظ کنید.

هنگامی که فرد سرفه یا عطسه می کند، قطرات مایع بسیار کوچکی از بینی یا دهان خود که ممکن است حاوی ویروس باشد ، به اطراف می‌پاشد. اگر خیلی نزدیک هستید ، در صورت سرفه کردن فرد مبتلا به این ذرات، ممکن است شما هم ویروس COVID-19  را تنفس کنید.

از لمس چشم ، بینی و دهان خودداری کنید

دست ها بسیاری از سطوح را لمس می کنند و می توانند ویروس ها جذب کنند. پس از آلوده شدن ، دستها می توانند ویروس را به چشم ، بینی یا دهان منتقل کنند. از آنجا ویروس می تواند وارد بدن شود و شما را بیمار کند.

بهداشت تنفس را رعایت کنید

اطمینان حاصل کنید که شما و اطرافیانتان ، بهداشت تنفسی را خوب رعایت می کنید. این به معنای پوشاندن دهان و بینی با دستمال و یا آرنج خم شده هنگام سرفه یا عطسه است. سپس بلافاصله پارچه مورد استفاده را در سطل زباله در بسته بیندازید و دستها را با آب و صابون بشویید.

افراد با سرفه و عطسه قطرات بزاق و مخاط ویروس را گسترش می دهند، با رعایت بهداشت مناسب تنفسی ، از افراد اطراف خود در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و COVID-19 محافظت می کنید.

بهداشت مواد غذایی

در صورت امکان از دستکش استفاده کنید و تخته گوشت و هر چه که هنگام تمیز کردن گوشت استفاده شده است را خوب بشویید و سپس دستانتان را خوب بشویید؛ گوشت و تخم مرغ را  کامل بپزید.

اگر تب ، سرفه و مشکل در تنفس دارید ، سریعاً با مراکز درمانی تماس بگیرید

اگر احساس ناخوشایندی کردید در خانه بمانید و از سفرهای درون شهری و برون شهری خودداری نمایید و هنگامی که تب ، سرفه و مشکل تنفسی دارید ، با مراکز درمانی تماس بگیرید و دستورالعمل‌های بهداشتی معتبر را دنبال کنید.