طب سوزنی و انواع سوزن طب سوزنی

طب سوزنی چیست؟ یک سیستم درمانی باستانی است که به عنوان بخشی از طب سنتی چین، ژاپن و سایر کشورهای شرقی ، توسعه یافته است. گسترش آن به غرب نسبتاً آهسته اما پیوسته بوده است، و در سال‌های اخیر طب سوزنی در طب غربی، به ویژه در تسکین درد، مقبولیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

تئوری طب سوزنی

تئوری این روش درمانی این است که تحریک نواحی خاص روی پوست بر عملکرد اندام های خاصی از بدن تأثیر می‌گذارد. شیوه‌های فعلی به یک سیستم پزشکی تبدیل شده‌اند که هدف آن بازیابی و حفظ سلامتی با وارد کردن سوزن‌های ظریف در نقاط طب سوزنی در زیر سطح پوست است. این نقاط در مکان های بسیار مشخصی قرار دارند و بر روی کانال های انرژی خاصی قرار دارند که به آنها مریدین می گویند.

برای راهنمایی و مطالعه بیشتر کتاب های طب سوزنی را مطالعه نمایید

روشهای تحریک نقاط طب سوزنی

  • سوزن گذاری
  • سوزن ها همچنین می‌توانند با جریان الکتریکی کوچک تحریک شوند (الکترواکوپانکچر).
  • گرم کردن نقاط و مریدین با موکسا درمانی moxibustion ؛
  • فشار دست به تنهایی (طب فشاری یا کایروپرکتیک
  • مکش با استفاده از کاپ شیشه ای یا لیوان بادکش پلاستیکی که خلاء را روی پوست اعمال می‌کنند ( حجامت )
  • لیزر درمانی (معمولا در کودکان استفاده می شود).

 

موکسا درمانی
موکسا درمانی یکی از روش های درمانی و تحریک نقاط طب سوزنی می باشد

طب سوزنی چگونه کار می کند؟

طب سوزنی تنها بخشی از سیستم گسترده‌تر درمانی است که به عنوان طب سنتی چینی (TCM) شناخته می‌شود که بر مفهوم جریان انرژی در بدن به نام چی QI استوار است. این انرژی از طریق چندین مسیر اصلی انرژی به نام مریدین در بدن گردش می یابد. دیدگاه طب سوزنی براین امر استوار است که هر یک از این مسیرها یا کانال ها به یک اندام داخلی مرتبط هستند و اگر این جریان انرژی مسدود شود، عدم تعادل رخ می دهد که به نوبه خود منجر به مشکلات سلامتی می شود.

این انسداد در جریان انرژی را می توان با وارد کردن سوزن های طب سوزنی در نقاط خاص طب سوزنی در امتداد نصف النهارها از بین برد. هنگامی که سوزن ها در این نقاط قرار می گیرند، عملکرد اندام تحریک می شود. صدها نقطه طب سوزنی در سیستم نصف النهار وجود دارد.

درمان‌های طب سوزنی و طب فشاری (تحریک نقاط با انگشتان و دست‌ها) با هدف رفع انسداد مریدین‌ها، کاهش تنش عضلانی ، تحریک انرژی و جریان خون انجام می‌شود تا مکانیسم‌های درمانی طبیعی بدن تنظیم شود و تعادل در بدن ایجاد شود.

 

نقاط طب سوزنی
نقاط توسط سوزن، موکسا، کایروپرکتیک و… تحریک می شوند

درمان طب سوزنی

هنگامی که بیمار برای اولین بار ویزیت می شود، پزشک متخصص یک شرح حال کامل می‌گیرد و سپس ممکن است یک رویکرد کاملاً چینی برای معاینه پزشکی یا ترکیبی از تکنیک های طب غربی و شرقی استفاده کند. لمس یا آزمایش مریدین ها اغلب قبل از وارد کردن سوزن نیز انجام می شود.

هنگامی که سوزن طب سوزنی وارد می شود، ممکن است یک درد خفیف، مبهم، سوزن‌سوزن شدن یا احساس الکتریکی احساس شود که به آن احساس De Qi می گویند و این نشان دهنده دسترسی به Qi است .هنگامی که سوزن در جای خود قرار گرفت، هیچ ناراحتی دیگری نباید احساس شود. در واقع، اغلب گاهی اوقات یک حس سوزن سوزن شدن دلپذیر یا احساس گرما در طول نصف النهارها تجربه می شود.

مدت زمان استفاده از طب سوزنی

سوزن ها معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بسته به شرایطی درمانی، در نقاط طب سوزنی بدن باقی می مانند. برداشتن سوزن‌ها معمولاً هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کند و به ندرت خونریزی بسیار جزئی از محل ورود آن وجود دارد.

سوزن وارد شده نیز ممکن است با چرخاندن دستی سوزن جهت تحریک بیشتر یا حرارت دادن با موکسا برای افزایش اثر تحریک شود. همچنین سوزن ها می توانند با استفاده از فرکانس ها و شدت جریان های مختلف به صورت الکتریکی تحریک شوند. برخی از بیماران ممکن است تنها به ۱ یا ۲ بار استفاده جهت درمان نیاز داشته باشند، اما برخی دیگر ممکن است برای رسیدن به بهبودی ، نتیجه گرفتن از درمان و موفقیت آمیز بودن آن به جلسات متعدد و بیشتری نیاز داشته باشند.

مدت زمان تاثیر طب سوزنی به بیماری و تشخیص متخصص طب سوزنی دارد.

طب سوزنی برای چه مواردی استفاده می شود؟

به طور سنتی، پزشکان طب سوزنی و متخصص تعداد زیادی از بیماری های مختلف را درمان می کنند. با این حال، در برخی کشورها، استفاده اولیه اغلب برای کاهش درد است، اما کاربردهای درمانی آن به تدریج در حال گسترش است. امروزه می توان از طب سوزنی در درمان اعتیاد، کنترل وزن و بهبودی پس از جراحی یا اثرات سکته استفاده کرد.

طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می‌کند ؟

  • سردرد و میگرن
  • اضطراب، افسردگی، تنش عصبی، استرس ، بیماری های اعصاب
  • اعتیاد مانند سیگار کشیدن و اعتیاد به الکل و مواد مخدر
  • بیخوابی
  • مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ، اسهال، یبوست
  • مشکلات روده مانند کولیت و هموروئید
  • مشکلات کبد و کیسه صفرا
  • حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی
  • مشکلات کلیه و مثانه
  • مشکلات تنفسی مانند بیماری های آسم، برونشیت، لوزه ها، سینوزیت، گلودرد، گوش درد، سرماخوردگی و آنفولانزا
  • بیماری های پوستی مانند آکنه، اگزما یا پسوریازیس
  • مشکلات عضلانی از جمله آسیب های ورزشی، گرفتگی، کشیدگی و رگ به رگ شدن
  • درد مفاصل شامل درد عمومی آرتریت، سیاتیک، بورسیت، تاندونیت، نقرس
  • دندان درد، مشکلات لثه و زخم دهان
  • و…

 

طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می‌کند؟

انواع سوزن های طب سوزنی

انواع مختلفی از سوزن های طب سوزنی وجود دارد .در چین باستان از ۹ نوع مختلف سوزن طب سوزنی استفاده می شد .امروزه رایج ترین سوزن مورد استفاده، سوزن دسته فنری فلزی (بسیار نازک و نخ مانند) است که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است .خیلی مواقع از سوزن های مس ، نقره یا طلا نیز استفاده می شود.

سوزن‌های طب سوزنی در اندازه‌ها (قطر) و طول‌های مختلف برای استفاده در نواحی مختلف بدن که قرار است در آن قرار داده شوند، وجود دارد .سوزن‌هایی که امروزه استفاده می‌شوند اغلب بسیار ظریف هستند – قطر آنها از ۰٫۱۲ میلی‌متر تا ۰٫۴ میلی‌متر متغیر است .در روش‌های طب سوزنی چینی از سوزن‌های ضخیم‌تری نسبت به تکنیک‌های ژاپنی استفاده می‌شود.

آیا سوزن های طب سوزنی ایمن هستند؟

اکثر سوزن‌هایی که امروزه استفاده می‌شوند، از نوع پیش استریل‌شده و یک‌بار مصرف هستند. آنها در شرایط استریل و بیشتر در بسته بندی های پشت فویل همراه با لوله های راهنمای پلاستیکی ( گاید ) تولید و بسته بندی می شوند.

بیشترین سوزن های مورد استفاده از استیل ضد زنگ ساخته شده اند و طول آنها از ۸ میلی متر تا ۱۰٫۵ سانتی متر است معمولاً ۲٫۳ میلی متر تا ۲٫۵ سانتی متر داخل بدن قرار می گیرند که سوزن های بلند بیشتر مورد استفاده در فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست ها و یا نقاطی که گوشت و ماهیچه زیادی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و سوزن های کوتاه بیشتر به عنوان سوزن سوجوک شناخته می شوند برای استفاده صورت ، زیبایی ، دست و… استفاده می شوند. سوزنهای طب سوزنی اغلب تحت پوشش FDA و CE هستند.

سوزن ها چه مدت در داخل بدن باقی می مانند؟

سوزن های طب سوزنی را می توان برای هر مدت زمانی بین چند ثانیه تا نیم ساعت یا بیشتر در بدن باقی گذاشت. متخصص طب سوزنی ممکن است در این مدت سوزن ها را بچرخاند یا به آرامی تکان دهد. برخی از نیدل های تخصصی بسیار کوچک و کوتاه که در پایین به آن ها اشاره شده است را می توان برای چند روز داخل بدن قرار داد.

انواع دسته و جنس سوزن

  • دسته فنری که جز پرکاربرد ترین سوزن هست و انواع مختلفی دارد:
  1. استیل (از پرکاربردترین جنس سوزن است)
  2. نقره
  3. مس
  4. طلا
  • دسته پلاستیکی که معمولا جنس نوک آن استیل ضد زنگ و دسته آن پلاستیک غیر قابل انعطاف است.

این سوزن ها در بسته بندی ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ عددی به فروش می رسند که با توجه به میزان مصرف تعداد را می توان انتخاب نمود؛

 

انواع سوزن طب سوزنی

بیشتر بخوانید: آشنایی با کاربرد انواع سایز سون های طب سوزنی

انواع سوزن های طب سوزنی تخصصی

به غیر از سوزن های معمولی، تعدادی از انواع سوزن های تخصصی وجود دارد که ممکن است برای شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا با چند نوع سوزن تخصصی آشنا می‌شویم:

سوزن سه لبه

این نوع یک سوزن ضخیم با دسته گرد و بدنه مثلثی شکل و نوک بسیار تیز شبیه به نیزه است. سوزن سه لبه برای سوراخ کردن نقاط خاص با هدف برداشتن چند قطره خون استفاده می شودسوزن سه لبه

سوزن سون استار

این سوزن هفت سر یا سوزن سر چکشی نیز نامیده می‌شود و در واقع مجموعه ای از هفت سوزن است که به شکل گل در کنار هم قرار گرفته اند و مانند سر چکش به دسته ای بلند متصل شده اند که اغلب انعطاف پذیر است. برخی از انواع سوزن های سون استار یکبار مصرف هستند – برخی دیگر سر قابل تعویض برای استریل کردن دارند .سوزن زدن در این سوزن با ضربه آرام و سریع سوزن ها روی پوست انجام می شود .سوزن سون استار را می توان در امتداد یک کانال یا در نقاط خاصی ضربه زد. که این سوزن های برای خون رسانی به موضعی خاص یا برای انجام حجامت بدون استفاده از تیغ می باشد.

سوزن سون استار یا چکش سوزنی
چکش سون استار برای خون گیری و حجامت یا برای تحریک سطح عضو استفاده می شود

سوزن اینتردرمال

اینها سوزن ها بسیار نازک و کوتاه هستند که در نقاط خاص مانند صورت و اغلب گوش ها (طب سوزنی گوش) استفاده می شوند. این سوزن ها تا عمق بسیار کم در پوست (۱-۳ میلی متر) قرار می گیرند و در جای خود باقی می مانند و با نوار ضد آب پوشانده می شوند.آنها اغلب برای درمان دردهای مزمن و اعتیاد استفاده می شوند.

LION'S HEART WELLNESS - DR. KIM PEIRANO, DACM, LAC - Dr Kim Peirano, DACM LAc | Acupuncture San Rafael & Oakland, CA

پرس نیدل

پرس نیدل ها یکی از انواع سوزن طب سوزنی می باشد و در درمان هایی استفاده می شوند که در آن سوزن ها باید برای مدت طولانی (معمولاً یک تا ۳ روز) بماند زیرا تحریک طولانی مدت یک یا چند نقطه از پوست مورد نیاز است. آنها سوزن‌های بسیار کوچکی هستند (طول ۱ تا ۳ میلی‌متر) که بر روی نقطه فشار داده می‌شوند و با یک چسب کوچک و استریل جراحی در جای خود نگه داشته می‌شوند. در پایه سوزن، فلز یک حلقه مارپیچی بسیار ریز را تشکیل می دهد و مانع از فشار بیش از حد سوزن به داخل بدن می شود .آنها اغلب برای طب سوزنی گوش استفاده می شوند. اگر با سوزن‌های پرس نیدل درمان می‌شوید، باید مراقب باشید که خاک زیر یا اطراف نوار آن جمع نشود.

پرس نیدل
پرس نیدل یا سوزن فشاری معمولا در گوش و مدت زمان طولانی تری نسبت به نیدل های معمولی در پوست باقی می مانند

سید گیاهی یا دانه های چسبی

سید واکاریا سوزن نیست، و با نام های دانه های گوش، دانه های فشاری و دانه های چسبی دانه های گیاهی همه دانه های و گردی هستند که به نقطه طب سوزنی – اغلب روی گوش – چسبانده می شوند تا طب فشاری مداوم در نقاط طب سوزنی ایجاد کنند اما در پوست نفوذ نمی کنند و تنها ایجاد فشار می کنند.

گاهی اوقات به بیمار دستور داده می شود، سید گیاهی را که به عضو (معمولا گوش) چسبیده است را چند بار در روز فشار دهد یا به آرامی آن را تحریک کند. برخی از این دانه های چسبی نیز مغناطیسی هستند. سیدهای گیاهی اغلب دانه های کوچکی از یک نوع گیاه با نام واکاریا ( Vaccaria ) هستند – دانه های گیاه دارای خواص تحریک کننده طبیعی هستند.

سید واکاریا
سید گیاهی یا دانه های چسبی معمولا در نقاط گوش به کار می روند؛ البته دانه های به صورت سید مغناطیسی هم موجود هستند

برندهای سوزن طب سوزنی

برندهای متفاوت سوزن طب سوزنی انواع مختلفی دارد که تعدادی از آنها در زیر آورده شده اند: